als je een anticoncepie staafje in je arm hebt en je hebt sex met condlom kun je dan zwanger raken?

ik heb een anticonsepie staafje in me arm voor 3 jaar en ik heb altijd sex met een condoom kan je dan zwanger worden of zijn

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.2K
LeonardN
4 jaar geleden
Een anticonceptiestaafje is heel erg betrouwbaar (~99,7%) een condoom wat minder (~97%), maar als je ze allebei tegelijk gebruikt heb je een statistisch wonder nodig om zwanger te raken. Want door twee beschermingen te gebruiken verhoog je dat getal. Stel je voor dat je zit in die 3% dat het condoom faalt. Van die 3% ben je dan toch weer 99,7% beschermd door het staafje. Dus dan moet het wel heel gek lopen als ook die nu net faalt (of verkeerd gezet blijkt). Voor zover mijn rekenwerk en denkwerk klopt.
Stel je een groep van 10.000 partners voor die 1 jaar lang seks heeft met condoom en staafje.
300 daarvan zal een keer een falende condoom hebben. En van die 300 zal dan weer ~1 stel zijn waarvaan ook het staafje faalt en je dus een conceptie hebt.
(de berekening zal niet helemaal kloppen, omdat je ook falen kan hebben zonder conceptie) Dit geldt natuurlijk alleen voor anticonceptie die met elkaar gecombineerd mogen en kunnen worden.
tinus1969
4 jaar geleden
Heb je een speciale reden om bezorgd te zijn?
Thecis
4 jaar geleden
@LeonardN
Kansrekenen in dit geval is de kans om wél zwanger te raken is 0,3% en 3%. De kans om statistisch wel zwanger te worden is dan 0.009%. Dus 9 op de 100.000, afgerond, 1 op de 10.000 Er zijn tal van zaken die deze kansen kunnen beïnvloeden. Het niet werken van de pil (hormononale anticonceptie) kan enorm worden beinvloed door het gebruik van antibiotica. Is denk ik de meest bekende. Maar je kan zo nog een stuk of 10 dingen noemen die hierop van invloed zijn. De kansen die gegeven worden (ik heb deze niet na gezocht) zijn gemiddelde kansen.
(overigens is betrouwbaarheid strikt genomen iets anders dan dat het wel of niet werkt, gek genoeg, betrouwbaarheid is een statistische term die in het dagelijks taalgebruik wel wordt gebruikt voor wel of niet werken).

Antwoorden (1)

Het kan altijd dat een voorbehoedsmiddel niet werkt of dat je het niet goed gebruikt. Maar jij bent dubbel beschermd! Dus zeker als je het staafje nog goed voelt zitten, én je gebruikt je condoom goed, is het risico héél erg klein, of eigenlijk: niet bestaand.