Kun je vaker carpaal tunnel syndroom krijgen aan dezelfde hand?

Ik ben er zowel links als rechts aan geholpen, een jaar of acht geleden. Nu weer vooral rechts klachten aan de hand (ben rechtshandig). Kan dat opnieuw carpaal tunnel syndroom zijn of is het eens en nooit meer?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15K

Het beste antwoord

Helaas kan verkleving van bindweefsel wederom na operatie de pezen gaan belemmeren en komen de klachen in meer of mindere mate terug.
Dat duurt echter meestal jaren

Toegevoegd na 6 minuten:
Na 8 jaar dus al weer.
Ja , dat kan helaas, gelukkig is het ook weer te verhelpen.
De injecties geven vaak slechts tijdelijke verlichting en kunnen de verkleving soms bevorderen.
Opereren lijkt me de beste keus.....
Omdat het terug komt, zou ik meteen verwijzing vragen, de vorige keer kwam je er immers ook niet met injecties uit. Loop er niet te lang mee rond, het gaat zelden vanzelf over.

Met nadruk wijs ik er op dat je bij je behandelend arts de beste raad krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Carpaal tunnel syndroom is toch een aandoening die ontstaat door een verkeerde manier van leven en omgang van je lichaam en stress.
Hoewel er een simpele operatie voor bestaat, zal de operatie niet je leven aanpassen. Sterker nog, je hoeft niets aan te passen, want een operatie kan je helpen.
Maar de kans is heel groot dat het terug komt. Omdat je niet bent veranderd.

Door mijn eigen ervaringen, weet ik dat de oorzaak niet ligt in je hand(en). Ook niet in computer werk.
De oorzaak ligt meest waarschijnlijk in je schouders, waar de stress zich heeft opgeslagen en dus vol zit met gespannen spieren en wat verklevingen.
Daardoor kan er weinig bloedtoevoer zijn naar je armen en handen toe, ook de zuurstof is hier onvoldoende, met als gevolg dat het lichaam niet meer goed de afvalstoffen in je armen en handen kan afvoeren. Wat dan als resultaat heeft dat daar ook ontstekingen en verklevingen ontstaat.

Beschouw het probleem als holistisch, en niet alleen maar bij je handen of polsen. Je krijgt nu opnieuw de kans om dit te gaan bekijken. Het lichaam geeft je die mogelijkheid nu.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had nog nooit van een verband met stress gehoord. Interessant!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het carpale tunnel syndroom (een beknelling van de zenuw (nervus medianus)) komt veel voor. Veel zaken kunnen eraan bijdragen dat de carpale tunnel met de peesschede (een ruimte waar de zenuw doorheen loopt) te klein wordt. Vaak zijn de pezen die ook door de tunnel lopen gezwollen. Stress is niet direct een oorzaak, maar bv overbelasting (zowel vanuit nek/schouder maar vaker vanuit de pols (ook computeren!) kan de pezen laten zwellen. Ook bv reuma en dergelijke aandoeningen kunnen meer druk op de zenuw geven door peeszwelling. Ook bij zwangeren komt het inderdaad veel voor. Als de ruimte wordt opengemaakt (de peesschede (het dak van de tunnel) wordt in de lengte gekliefd) zodat er weer meer plek is kan de zenuw herstellen. Helaas kan de operatie weer aanleiding geven tot littekenweefsel en is het dak van de tunnel dan weer dicht en de tunnel te nauw. Veel mensen dragen alleen een nachtspalk aan 1 of beide handen om de zenuw s nachts rust te geven zonder operatie. Bij veel last: overleg met je huisarts of specialist die er verstand van heeft (want er kan blijvende schade optreden). Hoop dat het begrijpelijke tekst is...