Als iemand zijn tekort aan eigenwaarde geslaagd compenseert, is er dan nog een besef van een tekort aan zelfwaardegevoel?

Een tekort aan zelfwaardegevoel wordt soms gemaskeerd door net het omgekeerde (bv. bij een narcistische persoonlijkheidsstoornis).
Persoon in kwestie duwt dit tekort dan weg en gaat bv. heel erg presteren om "carrière te maken", een dure auto kopen enz... (waarmee ik niet wil zeggen dat dit gedrag altijd op een tekort aan eigenwaarde berust natuurlijk).
Mijn vraag is : als mensen slagen om hun tekort aan zelfwaarde te maskeren, en (zie hogere voorbeelden) trots zijn op hun baan, auto.. voelen zij dan nog de pijn van het tekort aan zelfwaarde? Dus voelen zij nog dat zij eigenlijk dat zij handelen door een tekort aan zelfwaarde? Of kan de vreugde over de geslaagde compensatie zo groot zijn dat ze het tekort aan zelfwaardegevoel ermee kunnen neutraliseren?

liveisgreat
9 jaar geleden
in: Psyche
1.2K

Antwoorden (2)

Dit zal afhangen van of de persoon zijn/haar tekort aan eigenwaarde probeert te compenseren met zaken die de persoon zelf ook inherent waardevol vindt, of dat het gebeurt met zaken waar de persoon voor zichzelf feitelijk niet echt waarde aan hecht.

Als iemand een tekort aan eigenwaarde bijv. probeert te compenseren door dure merkkleding te gaan dragen of carrière te maken, en die persoon vindt merkkleding/carrière maken ook echt belangrijk en waardevol in het leven, dan kan zijn gevoel van eigenwaarde wel degelijk toenemen hierdoor.

Vaak wordt het gevoel van een tekort aan eigenwaarde echter gecompenseerd door zaken waar de persoon zelf weinig inherente waarde aan kan hechten, maar waaraan de omgeving wel waarde lijkt te hechten. De persoon heeft nu wel die merkkleding/carrière, maar merkt vroeg of laat dat het gevoel van eigenwaarde niet is verbeterd hierdoor. Sterker nog, de persoon kan dan het gevoel krijgen een 'schijnbestaan' te leiden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat een lage eigenwaarde niet te compenseren is, de enige oplossing is de oorzaak van de lage eigenwaarde aan te pakken. Als een lage eigenwaarde bijvoorbeeld wordt veroorzaakt door een bepaalt gedrag, bijvoorbeeld Promiscuïteit, en dit gedrag blijft voortgaan, dan is dat niet te compenseren met bijvoorbeeld veel succes op het werk, ook al hecht een persoon hier veel waarde.

Echter als een persoon zijn lage eigenwaarde wordt veroorzaakt wordt door onzekerheid, bijvoorbeeld over zijn intelligentie dan kan de persoon door heel hard te leren voor een tentamen en als resultaat een hoog cijfer als gevolg wel een persoon zijn eigenwaarde omhoog halen. Dit komt dus omdat de onderliggende oorzaak van de lage eigenwaarde, namelijk onzekerheid over de intelligentie verminderd wordt.