Wat is webfeed?

ik zie het volgende staan op deze site:''Je gestelde vragen zijn ook beschikbaar als webfeed.''

wat is het en waarom is het er?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Bureaubladspam?
We hebben het hier toch over een RSS feed?

Toegevoegd na 42 minuten:
Voor Naatje: Kijk een deel van mijn startpagina van Google ziet er zo uit:
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt antwoordman die bedoel ik..........
AWM
14 jaar geleden
Nou, daar kan je de headlines van wat je volgt mee volgen. En nog veel meer. Weet je hoe je een RSS-feed moet lezen? Ben zelf fanatiek RSS gebruiker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, snap er geen kont van ;-)
AWM
14 jaar geleden
Oké. Ik doe het met Google-reader, er zijn talloze andere lezers, maar dat gaat dus zo:
http://www.youtube.com/watch?v=65iL0Q97RCg
Alleen de eerste vier minuten zijn interessant voor je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thnx
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@antwoordman: Daarom ben je zo goed op de hoogte ;o) +1

Andere antwoorden (3)

Webfeed = bureaubladspam

Toegevoegd na 42 seconden:
Feedback van het internet, gestald op een plek waar jij het tegen zal komen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kom je hierbij? Want dat is mijn inziens totaal niet wat een webfeed is...
Webfeed = bureaubladspam duidelijker kan inderdaad niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kom je hierbij? Want dat is mijn inziens totaal niet wat een webfeed is...
Abonneren op een webfeed is een manier om op de hoogte te blijven van wijzigingen in de inhoud van een website / webapplicatie. Bijvoorbeeld als er een nieuw artikel op een nieuwswebsite is verschenen, of, in het geval van GoeieVraag, als er (o.a.) een nieuwe vraag is gesteld.

Vaak bieden webfeeds een korte samenvatting van deze items, met een link naar het volledige item.

Je kunt deze webfeeds met een feedreader lezen. Er zijn losse feedreaders, maar sommige webbrowsers hebben ingebouwde feedreaders (ik gebruik bijvoorbeeld Opera als webbrowser en Opera heeft een ingebouwde feedreader).

Door je op een webfeed 'te abonneren' houdt jouw feedreader je op de hoogte als er een nieuw item is verschenen.

Zie ook artikel op Wikipedia (zie bron).

Het voordeel van feeds is dat een website of webapplicatie een mogelijkheid aanbiedt om jou op de hoogte te houden met een ander middel dan e-mail. E-mail wordt nog wel eens (onterecht) als spam aangemerkt. Dit kan ertoe leiden dat een domeinnaam op een zwarte lijst komt te staan van notoire spamverstuurders. Door een alternatief te bieden, in de vorm van een webfeed, kan de kans dat de website op zo'n lijst komt afnemen.

Een ander voordeel is dat jij makkelijk het initiatief kan nemen om je te abonneren, dan wel uit te schrijven, zonder dat hierbij e-mailadres verificatie bij hoeft plaats te vinden De webfeed is immers openbare informatie, in de vorm van een xml bestand, die door jouw feedreader wordt uitgelezen. Dit in tegenstelling tot e-mails die door de website aan jou gestuurd worden.

Je zou dit kunnen zien als pull (jij haalt op) i.p.v. push (zij sturen jou) technologie.