Ouder dan 30, Oude Wajong en studiefinanciering is "op" hoe kom ik aan geld om mijn opleiding af te maken?

Ik ben ouder dan 30, volg een HBO opleiding en heb nog iets meer dan 2 jaar te studeren. Het UWV voorziet mij van een oude wajong met een arbeidsgeschikheidspercentage van 45-55%. Ik ben volgend jaar 10 jaar aan het studeren in het hoger onderwijs en het einde van mijn leenperiode komt in zicht.

Van welke regelingen kan ik gebruik maken om er voor te zorgen dat ik mijn opleiding met succes kan afronden. Ik kan slechts studeren met een belasting van ongeveer 12 tot 20 per week in totaal incl. lesbezoek, projectwerk en studeren.

Ik kan voor een korte periode gebruik maken van de FOS van mijn school, maar dit is ook maar bedoeld als kortstondige voorziening.

Wat kan het UWV voor mij betekenen? Heeft het overschakelen van de oude wajong naar de nieuwe nut?

En kan ik nu nog een participatie of opleidingsplan maken in samenspraak met de arbeidsdeskundige of begeleider van het UWV?

Heeft iemand nog andere tips of goede raad?

Ik wil liever niet aan thuisstudies gaan doen.

Toegevoegd na 2 minuten:
P.S. in de laatste 10 jaar heb ik studie onderbrekingen gehad.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Probeer een lening bij de bank, kennissen of je ouders aan te vragen? Of je kan een LOI opleiding gaan volgen.

Meer oplossingen kan ik zo gauw niet bedenken, misschien anders contact proberen te leggen met de UVW zelf via afspraak, email of klantenservice?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je zou recht kunnen hebben op een aanvulling uit de Toeslagenwet, afhankelijk van je leefsituatie. Bij de Toeslagenwet wordt namelijk - net als bij de Bijstand - gekeken naar het inkomen van een eventuele partner. De Toeslagenwet (TW) vult je inkomen aan tot het sociaal minimum. Het voorkomt dat je met twee loketten te maken hebt, omdat je anders een aanvulling zou moeten krijgen vanuit de Bijstand. Je hebt geen recht op TW als je studiefinanciering ontvangt. Zoals ik het lees, betekent dit dat je er wél recht op hebt als je geen studiefinanciering meer ontvangt.

http://www.uwv.nl/Particulieren/algemeen/toeslagen/wanneer_kan_ik_een_toeslag_krijgen.aspx
http://www.uwv.nl/Particulieren/algemeen/toeslagen/wanneer_kan_ik_geen_toeslag_krijgen.aspx

De Nieuwe Wajong zou in theorie een alternatief kunnen zijn, omdat daar geen arbeidsongeschiktheidsklassen zijn en er een volledige arbeidsongeschiktheid kan worden toegekend als iemand tijdelijk niet kan werken vanwege studie. In de Nieuwe Wajong krijgen studerenden slechts 25% van het minimum(jeugd)loon, in tegenstelling tot de 75% die geldt bij een volledige arbeidsongeschiktheid. Deze verlaging geldt ook weer zolang iemand studiefinanciering ontvangt, wat betekent dat het in theorie verhoogd kan worden als een studerende geen studiefinanciering meer krijgt.

http://www.uwv.nl/Particulieren/ik_kreeg_op_jonge_leeftijd_een_ziekte_of_handicap/nieuwe_wajong/tijdens_mijn_wajong/hoe_hoog_is_mijn_wajong-uitkering_als_ik_een_opleiding_volg.aspx

Alleen: in de Nieuwe Wajong wordt actiever gewerkt aan reïntegratie. Ik ben daar helemaal voor, alleen in jouw geval weet ik niet zeker of je daarmee niet het risico loopt dat er aangestuurd zal worden op iets anders dan wat jij nu doet als reïntegratie. Er zal opnieuw gekeken worden naar mogelijkheden voor participatie. Het is dus niet gegarandeerd dat je dan een volledige uitkering zult krijgen en de tijd om je studie af te maken.

En je hebt nog een ander groot probleem: het UWV vergoedt voorzieningen nodig voor je studie tot je 30 bent. Dus als jij een speciale stoel of andere hulpmiddelen nodig hebt, een vervoersvoorziening of iets anders voor studie of stage, zul je daar geen vergoeding voor krijgen van het UWV. Je kunt eventueel een fonds aanschrijven met een maatschappelijk werker of ergotherapeut. Ook voor een bijdrage in het collegegeld zou je dat kunnen doen, want van een minimuminkomen ook nog collegegeld betalen, zal bijzonder moeilijk zijn.